Welcome To My Paradise !!  Budak comeii || Follow or Dashboard
I'm Yours
About Links Entries

Nenekku sayang
Sunday 12 August 2012 | 22:50 | 0 comments


11/8/2012 Aku dikejutkan dengan sebuah berita yang menyedihkan . Nenek meninggalkan semua
orang untuk selama-lamanya . Nenek pergi dengan tenang tanpa ada sengsara .
Muka nenek dah pucat + sejuk jee.. Sehari suntuk family aku dan sedara-mara aku tak
tidur sebab sedekah kan bacaan Yaasin kat nenek .Ada yang baca sambil nangis ,
ada yang matanya tak boleh tahan sampai tetidur terus . Berbuka pun kitaorang tak sempat
sebab time tu lagi 5 minit nak berbuka . Kitaorang semua tak dapat menahan sebak .

Selama nenek hidup di atas muka bumi ni , dia tak pernah marah orang . Nenek baik
orangnya . bukan senang taww nak cari nenek cam tu . 12/8/2012 .
Nenek dimandikan dan pada jam 9 , minit ke 19 dan saat ke 20 pagi . Nenek meninggalkan rumah dan
bertolak ke tanah perkuburan untuk dikebumikan . Masih ingay lagi time nenek suruh aku panggil dia
nenek walaupun nenek tahu yang aku ni cicit dia . Bonda suruh aku panggil moyang tapi
nenek suruh aku panggil dia nenek .

Dalam perjalanan ke kubur , adalah beberapa orng sedara aku yang nangis sebab
macam tak percaya je benda tu nak berlaku . Tiba je di tanah perkuburan , kitaorang iring nenek
ke rumahnya yang terakhir di bumi ni dan akan duduk kat situ sampai hari kiamat nanti .
Kitaorang tengok nenek di tanam kat dalam tanah . Sedih rasanya .. macam tak sampai hati nak
tinggalkan nenek kat situ .

Bila semua dah selesai , semua dah kumpul kat rumah aku . Rasa sunyi je..
tak ada lagi pekikan atau panggilan yang terkeluar dari mulut nenek . Tak ada lagi tubuh nenek di katilnya.
Bilik nenek jadi kosong . Biasanya kalau nak pergi dapur je mesti toleh kat bilik nenek
sebab nak tengok apa dia buat . Tapi sekarang yang nampak hanyalah katil ,
almari , barang-2 nenek dan bilik yang kosong je.. Pemergian nenek memang menyakitkan .
Kitaorang tak sempat raya ngan nenek tahun ni . Walau apapun ,
aku redha akan semuanya .. orang yang pergi tak akan kembali pun jadi kami meneruskan
hidup dengan tabah .

Akhir sekali , aku , bonda , abah , pakcik , makcik , dan semualah akan sentiasa
mendoakan kebahagiaan nenek . Saaaaaaayang nenek ! .

______________________________________________
Thanks for reading
______________________________________________


Older Post | Newer Post